Kolagen

Kolagen

Kolagen: Kluczowe Białko dla Zdrowia Skóry, Stawów i Układu Krążenia

1. Co to jest kolagen i na co pomaga?

Kolagen – Fundamentalne Białko dla Organizmu

Kolagen, będący głównym składnikiem tkanki łącznej, stanowi około 30% wszystkich białek w ludzkim ciele. Pełni rolę spoiwa, łącząc komórki i stanowiąc budulec skóry, kości, ścięgien, naczyń krwionośnych czy rogówek oka. To białko młodości, wspomagające utrzymanie elastyczności skóry, prawidłowe funkcjonowanie stawów, szybkie gojenie ran, a także pełniące istotną funkcję ochronną dla narządów wewnętrznych. Z wiekiem jednak, zdolność organizmu do produkcji kolagenu maleje, co skutkuje zmarszczkami, problemami ze stawami i kłopotami z krążeniem.

2. Co daje przyjmowanie kolagenu?

Wpływ Kolagenu na Organizm

Kolagen, wspierając różne obszary funkcjonowania organizmu, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia. Jego korzystne działanie obejmuje kontrolę ciśnienia krwi, poprawę elastyczności naczyń krwionośnych, wsparcie regeneracji komórek układu trawiennego oraz pobudzanie procesów metabolicznych. Ponadto, kolagen nawilża stawy, zapobiegając ich degeneracji, oraz chroni przed problemami skórnymi i włosowymi związanymi z utratą elastyczności.

3. Czy przyjmowanie kolagenu ma sens?

Sens Przyjmowania Kolagenu – Klucz do Zdrowia i Urody

Wobec naturalnego spadku produkcji kolagenu z wiekiem, przyjmowanie tego białka staje się sensownym działaniem. Skutki ubytku kolagenu są widoczne na wielu płaszczyznach, zwłaszcza na twarzy i szyi, gdzie pojawiają się oznaki starzenia. Suplementacja kolagenu, zarówno poprzez odpowiednią dietę, jak i stosowanie suplementów, może przeciwdziałać tym procesom, wspierając zdrowie skóry, stawów i układu krążenia.  

4. Jakie są objawy braku kolagenu?

Objawy Niedoboru Kolagenu

Niedobór kolagenu manifestuje się głównie na skórze, gdzie pojawiają się zmarszczki i utrata elastyczności. Dodatkowo, osłabienie włosów, bóle stawów oraz problemy z krążeniem są objawami, na które warto zwrócić uwagę. Skutki ubytku kolagenu mogą być zauważalne już przed trzydziestym rokiem życia, a czynniki zewnętrzne, takie jak stres czy promieniowanie słoneczne, przyspieszają ten proces.

5. Czy kolagen w kremach działa?

Kolagen zbudowany jest z około tysiąca aminokwasów, co sprawia, że posiada dość dużą masę cząsteczkową. Sprawia to, że fizjologicznie nie jest on w stanie przeniknąć do głębokich warstw skóry, natomiast warstwa rogowa naskórka przepuszcza cząsteczki o bardzo małej masie. Tak więc wszystkie kosmetyki posiadające w swym składzie kolagen, nie są w stanie wpłynąć na jego uzupełnienie w warstwie skóry właściwej. Najlepszym sposobem na wprowadzenie kolagenu do skóry powinno być włączenie do diety produktów, będących źródłem łatwo przyswajalnych witamin i minerałów, biorących udział w syntezie białek kolagenowych. Coraz popularniejszą praktyką, wspierającą utrzymanie młodzieńczego wyglądu skóry, jest joga twarzy. Automasaże i ćwiczenia mięśni twarzy, charakterystyczne dla tej techniki, nie tylko relaksują, ale również sprzyjają syntezie kolagenu i elastyny w skórze. Poprzez stymulację mikrokrążenia, joga twarzy wspomaga transport składników odżywczych do komórek skóry, pobudzając jednocześnie procesy regeneracyjne. Regularna praktyka tych technik może przyczynić się do utrzymania elastyczności skóry, redukcji zmarszczek oraz ogólnego poprawienia kondycji twarzy. To holistyczne podejście nie tylko dba o sprawność mięśni twarzy, ale również o zdrowie skóry na poziomie komórkowym. Kolagen w pożywieniu WITAMINA C – najwięcej znajdziemy jej w żółtej papryce, pomarańczy, papai, jarmużu, brukselce, brokułach, czarnej porzeczce, kiwi, truskawkach czy białej kapuście. ŻELAZO – najwięcej znajdziemy go w tofu, soi, białej fasoli, soczewicy czerwonej, ciecierzycy, natce pietruszki, brokułach, pestkach dyni, niełuskanym ziarnie sezamu. MIEDŹ –  znajdziemy ją w kakao, nasionach słonecznika, orzechach, płatkach owsianych i wątróbce. WITAMINA D3 – znajdziemy ją w mięsie węgorza, śledziach, makreli oraz w żółtkach jaj. KRZEM – pijmy herbatki ziołowe ze skrzypu, pokrzywy, podbiału. SIARKA – znajdziemy ją w dobrej jakości mięsie i jajach, cebuli, czosnku, kalafiorze, morelach i awokado CHLOROFIL – dostępny jest w jarmużu, rzeżusze, trawie pszenicznej, szpinaku. KWASY OMEGA 3 – ich źródłem są tłuste, dobrej jakości ryby oraz oleje roślinne np. lniany. WITAMINA E – występuje w oleju z zarodków pszennych, ziarnach słonecznika, migdałach, oleju z orzechów laskowych, szpinaku, przecierze pomidorowym, botwince i jagodach. Najważniejszy jest oczywiście sam budulec kolagenu, ale również mięśni, czyli gama aminokwasów egzo- i endogennych. Doskonałym połączeniem będzie przyjmowanie białek roślinnych i zwierzęcych w proporcjach 1:1 z zastrzeżeniem, że białek zwierzęcych powinniśmy dostarczać około 500g tygodniowo. Osobiście podkreślam kluczową rolę kolagenu jako fundamentalnego białka dla zdrowia skóry, stawów i układu krążenia. Z wiekiem produkcja kolagenu maleje, prowadząc do widocznych objawów starzenia. Przyjmowanie kolagenu poprzez suplementację i odpowiednią dietę jest uzasadnione, przynosząc korzyści dla skóry, stawów oraz ogólnego zdrowia organizmu. Dodatkowo,  zwracam uwagę na pozytywny wpływ jogi twarzy na syntezę kolagenu i elastyny w skórze, wspierając naturalny lifting. Wskazuję również na źródła pożywienia bogate w składniki wspomagające produkcję kolagenu. Smacznego! VizagoJoga P.S. Z jogą Ci do twarzy!
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *