Dieta młodości. Żywność wpływająca pozytywnie na kolagen i elastyczność skóry.

Dieta młodości. żywność wpływająca pozytywnie na kolagen i elastyczność skóry.

Wpływ diety na skórę. Co jeść, aby mieć skórę w dobrej kondycji?

Na moim blogu najwięcej uwagi poświęcam pielęgnacji cery oraz sposobom na młody wygląd. Dużo piszę o masażach, moich ukochanych olejach czy nowinkach kosmetycznych. Jednak zrobiłam rachunek sumienia i doszłam do wniosku, że za mało wspominam o dbaniu o siebie od wewnątrz. Dziś o zbilansowanej diecie będzie, moi Drodzy. Jak jabłko ze skórką i frytki wpływają na wygląd skóry? Domyślam się, że wiecie, że ja wiem, a sami o tym wiecie najlepiej…wiem o tym 😉

Dieta na zmarszczki – jak zapobiec starzeniu się skóry?

Na zdrowie człowieka wpływa szeroko pojęty STYL ŻYCIA. Proces starzenia się nie omija nikogo, choć bywa często niesprawiedliwy – dla jednych rozpoczyna się szybciej, u innych – z opóźnieniem. Jednak wspomniany styl życia koordynuje przebieg wspomnianego etapu utraty elastyczności skóry. Jakie działania wpływają najbardziej? 

  1. Aktywność fizyczna
  2. Umiejętność radzenia sobie se stresem
  3. Używki
  4. Dieta

Jak się domyślacie, w tym wpisie skupię się na ostatnim punkcie. Tak jak grzmi słynne powiedzenie: „jesteś tym, co jesz”, ja mogę śmiało przypisać sobie słowa: „wyglądasz tak, jak pozwolą Ci na to spożywane witaminy”. Dobre, prawda? 🙂

Składniki dobroczynne dla skóry – na co warto zwrócić uwagę w diecie?

Zapewne powielę tu mnóstwo zagadnień, które znacie ze szkoły, jednak jest to wiedza, która tworzy fundament planowania posiłków. Proces starzenia się skóry rozpoczyna się od głębokich warstw, których nie widzimy gołym okiem. Musimy zaufać nauce oraz biologii i uwierzyć w to, że inwestycja w bogatą w naturalne składniki dietę przyczynia się do poprawy stanu skóry.  Poniżej przedstawiam przyjazny dla skóry alfabet, który stanowią składniki odżywcze szczególnie wpływające na kondycję skóry:

1. Witaminy z grupy B:  dbają o prawidłowy proces rogowacenia skóry. Zalecane przy skórze suchej, łojotoku. Źródło: jaja, drożdże, tłuste ryby, mięso, nasiona roślin strączkowych oraz mleko i produkty mleczne.

2. Witamina C: nasza dobra przyjaciółka. Spowalnia procesy starzenia skóry, jest silnym antyoksydantem (zwalcza wolne rodniki), uszczelnia naczynia krwionośne i odgrywa ogromną rolę w syntezie kolagenu – a to wpływa na jędrność skóry. Źródło: cytrusy, owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, natka pietruszki, papryka.

3. Witamina D: wykazuje działanie ochronne przeciwko negatywnym efektom wywołanym przez promieniowanie UV. Witamina D powstaje w organizmie człowieka przez syntezę skórną dzięki promieniowaniu, trudniej ją „zdobyć” w posiłkach, a jeśli już to w jajach i rybach.

4. Witamina A aka „witamina młodości”: jej dwie twarze to retinol i prowitamina A-β-karotenu. Te pierwszy to silny przeciwutleniacz (o czym pisałam już na moim blogu: https://vizagojoga.pl/retinol-bez-tajemnic-jak-go-stosowac-a-kiedy-unikac/ )  a drugi zapobiega negatywnym skutkom promieniowania UVA. Źródło retinolu w pożywieniu: podroby, mięso, jaja, tłuszcze, a β-karotenu: marchew, morele, melon, natka pietruszki, brokuły)

5. Witamina K: odpowiedzialna za krzepliwość krwi,  jest zatem idealna dla osób ze skórą naczyniową, z pękającymi naczynkami. Źródło: warzywa zielone – brokuł, sałata, jarmuż, szpinak.

6. Witamina E: bardzo silny antyoksydant o działaniu przeciwstarzeniowym. Bardzo dobrze wpływa na nawilżenie skóry jak i jej regenerację. Źródłem witaminy E są: oleje roślinne, kiełki, nasiona, pełnoziarniste produktu zbożowe.  

Witaminy ogrywają kluczową rolę w utrzymaniu dobrej kondycji naszej skóry. Warto dzienny jadłospis wzbogadzić o proponowane wyżej pozycje, które są źródłem dobrego samopoczucia oraz mają korzystny wpływ na całe ciało.

Dieta na piękną cerę to również pierwiastki, znane z tablicy Mendelejewa. Ich zawartość w codziennych posiłkach  pozwoli dbać o skórę od wewnątrz, tym samym pozwoli na zachowanie zdrowego wyglądu skóry. Poniżej te makroelementy, które zasługują na wyróżnienie:

  1. Wapń – kojarzony głównie jako budulec kości, jednak w przypadku cery – wpływa na regenerację i gojenie się ran.
  2. Siarka – wykazuje działanie antyseptyczne i bakteriobójcze.
  3. Magnez – reguluje poziom nawilżenia skóry.
  4. Potas – odpowiedzialny za gospodarkę wodno-elektrolitową i równowagę kwasowo-zasadową.
  5.  Sód – jego działanie można porównać do potasu, jednak jest jedno „ale” – nadmiar może doprowadzić do występowania obrzęków i zmian skórnych.

Oprócz makroelementów na uwagę zasługują również mikroelementy takie jak: żelazo, miedź, cynk, selen i krzem. Wszystkie mają wpływ na naszą cerę, a zbilansowana dieta w oparciu o wymienione pozycje, pozwoli cieszyć się piękną skórą na kolejne lata. 

Czego cera nie lubi?

Tak naprawdę wszystko, co wydaje się nam grzechem – przeważnie nim jest 🙂 Zbędne kilogramy to efekt kumulacji złych wyborów, to samo dzieje się ze skórą. Tak naprawdę wspólnym mianownikiem są te same czynniki, co w przypadku osób, borykających się z otyłością. Wymieniam zatem 🙂

  1. Alkohol
  2. Używki
  3. Wysoko przetworzona żywność
  4. Brak ruchu
  5. Cukier

Czy powyższe punkty są również Waszymi przewinieniami? Niestety ze zdrowiem nie mają wiele wspólnego i tak jak działają korzystnie na oponkę na brzuchu, tak ze skórą dogadać się również nie mogą. Oprócz tych najcięższych przewinień, które w nadmiarze szkodzą skórze są jeszcze takie, które z niczym złym kojarzyć się nie powinny: 

  1. Kofeina i teina – niestety, ale duża ilość wypitych kaw i herbat prowadzi do odwodnienia skóry. Blokują pory, przez które przenikają cenne składniki odżywcze zawarte w pożywieniu. 
  2. Ostre przyprawy – tu z kolei mamy do czynienia z silną reakcją skóry. Nadmierne spożywanie ostrych przypraw może spowodować nadprodukcję sebum oraz zaostrzenie zmian trądzikowych. A propos…

Trądzik – co jeść, aby bardziej sobie nie zaszkodzić? 

Muszę poświęcić tu chwilę. Otóż trądzik jest na pierwszym miejscu chorób skóry, które są skutkiem nieprawidłowej diety. Jednak ze spokojem, są na to rady. Warto przemyśleć dzienne menu i wzbogadzić je o dodatkowe, ważne składniki.

Przede wszystkim ważna jest analiza poprzednich dni, to jak zaostrzyły się zmiany skórne i przy jakich produktach zdarzało się to najczęściej.

Pewnikiem w diecie dla osób z trądzikiem są świeże warzywa i owoce, rośliny strączkowe, tłuste ryby, orzechy, pestki. Ważne, aby potrawy nie były rozgotowane, gdyż przy takim działaniu podwyższa się im indeks glikemiczny. Warto postawić na zdrową dietę, bez dwóch zdań. Tutaj nie ma przebacz dla fast foodów oraz używek, skóra trądzikowa Wam tego nie wybaczy :/ 

Właściwa dieta to zbilansowana dieta. Czy istnieje dieta idealna? Może, jednak ważne, aby była odpowiednio dopasowana indywidualnie. Warto poświęcić czas na zrozumienie swojego organizmu i wysłuchać swojego ciała i skóry.

Nie wspomniałam o równie ważnym fakcie, co składniki odżywcze i witaminy – każdy posiłek potrzebuje zwieńczenia (i nie jest nim tiramisu:)). Taką kropką nad „i” jest WODA. Moi Drodzy, nie zapominajmy o tym. Bez wody nie ma życia, a życia nie ma bez zdrowego jedzenia 🙂

Facebook
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *