Cellulit – co to jest i jak sobie z nim radzić?

Cellulit - co to jest i jak sobie z nim radzić

Cellulit – co to jest i jak sobie z nim radzić?

Jest bardzo możliwe, że pisząc ten tekst częściowo będę trzymać kij w mrowisku. Dlaczego? Otóż poruszę tu temat, który spędza sen z powiek wielu osobom, czującym ogromną niesprawiedliwość z powodu posiadania tego problemu. No właśnie – tego problemu, jakiego? Cellulit, bo to o nim mowa, to nadal temat w 100% nieodkryty. Tak przynajmniej – my kobiety – go postrzegamy lub postrzegać chcemy 🙂 Istnieje wiele teorii na temat jego powstawania, w tym teorii spiskowych. Jakie są sposoby na cellulit i czy mamy dowody na to, że powstał nie z naszej winy? Poniżej moje przemyślenia.

Skąd się bierze cellulit?


Cellulit to przede wszystkim problem estetyczny. Nie zagraża naszemu zdrowiu, ale gdyby go nie było, to życie byłoby prostsze. Tak jak w przypadku 3 dodatkowych kilogramów…choć nie wiem czy to jest najlepszy przykład… W każdym razie cellulit to efekt nieprawidłowego rozmieszczenia tkanki tłuszczowej, a jak do tego dochodzi?

Kolagen i elastyna, obecne w skórze, potrzebują miejsca, aby działać na rzecz kondycji skóry. Miejsca zaczyna brakować w momencie, kiedy duża liczba komórek tłuszczowych zaczyna się przemieszczać. Wtedy też wspomniane elastyna i kolagen ulegają uszkodzeniu. To jest prosta droga do powstawania nierówności na skórze – znana jako skórka pomarańczowa. Niby proste, jednak redukcja tkanki tłuszczowej to skomplikowana sprawa. Aby znaleźć odpowiedź na pytanie „Jak pozbyć się cellulitu” należy przeczytać wiele porad, odtańczyć taniec antycellulitowy oraz nauczyć się na błędach naszych koleżanek… 🙂 A teraz bez przymrużeniem oka:  aby wyróżnić jedną z wielu metod walki z cellulitem, trzeba poznać jego rodzaje, podstawy teorii. 

Na występowanie cellulitu najbardziej narażone są osoby:

  • z nadwagą
  • przyjmujące na stałe leki
  • z problemami hormonalnymi
  • stosujące używki
  • mające problemy z krążeniem 
  • prowadzące siedzący tryb życia 
  • stosujące złą dietę

Rodzaje cellulitu

Wyróżniamy dwa rodzaje, jak się uprzeć to trzy rodzaje cellulitu. Pierwszy z nich to ten, który nie zmienia się z pozycją ciała – cellulit wodny, inaczej zwany cellulitem twardym. Ta „odmiana” występuje u nastolatek, tancerek i sportsmenek, czyli generalnie u tych kobiet, które za bardzo w życiu nie nagrzeszyły 🙂

Cellulit tłuszczowy zaś, zmienia się z pozycją ciała i jest charakterystyczny dla kobiet, które szybko utraciły kilogramy, przy jednoczesnym zaniechaniu aktywności fizycznej.

Ten trzeci rodzaj cellulitu, o którym wspomniałam to cellulit mieszany: wodno-tłuszczowy. 

Nie jest ważne jaki cellulit zaszczycił nas swoją obecnością, wiem natomiast gdzie lubi najbardziej się gromadzić. Na szczycie tej listy są okolice ud, pośladki, a często dolna część pleców. Wszystko zależy od predyspozycji oraz rozmieszczenia tkanki tłuszczowej.  Dużą rolę odgrywa metabolizm, a ten z kolei bardzo lubi się zmieniać z wiekiem kobiety. Co bym teraz nie napisała to i tak wszystkie mamy przed sobą jeden obraz w głowie nadwaga, złość, frustracja. Ale, ale…to nie jest tekst o tym. 

Ile trwa pozbycie się cellulitu?

Czas potrzebny na pozbycie się „pomarańczowej skórki” zależy od kilku czynników, takich jak stopień jej nasilenia, styl życia, dieta i poziom aktywności fizycznej. Zazwyczaj jednak, aby uzyskać widoczne rezultaty, potrzeba co najmniej kilku miesięcy regularnego stosowania metod leczenia cellulitu.

Sposoby na cellulit. TOP 6 sprawdzonych sposobów

Jak skutecznie pozbyć się cellulitu? Istnieją sposoby, bez nich nie rozpoczynałabym tych przemyśleń 🙂 Poniżej przedstawiam garść pomysłów, potwierdzonych przez wiele osób borykających się z tym problemem:

  • masaż, a zwłaszcza ten antycellulitowy
  • odpowiednia dieta, w tym dużo wody niegazowanej, która, o ironio, sprzyja pozbyciu się nadmiaru wody w organizmie
  • ruch, jeszcze raz RUCH
  • Szczotkowanie skóry – najlepiej na sucho. Dzięki tej metodzie mamy realny wpływ na układ limfatyczny oraz ukrwienie. Zmniejsza się obrzęk, a skóra w okolicach ud i pośladków wyraźnie się wygładza. 
  • Bańki. Jest to masaż antycellulitowy w pełnej krasie. Udrożnią przepływ limfy, sprawia, że nie gromadzi się pod skórą. 
  • Drenaż  limfatyczny – ta metoda skutecznie poradzi sobie z nagromadzonym toksynami oraz usunie nadmiar płynów. Świetnie poradzi sobie z przygotowaniem skóry na kolejne zabiegi, w tym wprowadzenie kosmetyków antycellulitowych.

Pewnie, że domowe sposoby są na wagę złota. Nie musimy martwić się o koszty, które potrafią być wysokie, jeśli do walki przystępuje również pani kosmetolog. Obserwuje się jednak dużą zależność pomiędzy zachowaniami prewencyjnymi a usuwającym powstały już problem. Skupmy się zatem na tych pierwszych – jak się pozbyć cellulitu…zanim jeszcze powstanie na naszym ciele? 🙂

Wpływ diety i ćwiczeń na cellulit.

Cellulit powstaje często niezależnie od nas – tu dużą rolę odgrywa genetyka. Nadmiar tkanki tłuszczowej może powstać nie tylko przez przejęcie „tych” genów, ale przede wszystkim przez złą dietę i brak ruchu.
W przypadku diety zakazane jest spożywanie przetworzonej żywności, słodyczy oraz soli. To wszystko sprawia, że podskórny problem zyskuje na sile, a najskuteczniejszym będzie wprowadzenie do menu zdrowych tłuszczy, warzyw i owoców.

Ćwiczenia są natomiast dobre nie tylko na ciało, ale również na wygląd. Nie od wczoraj wiadomo jak regularne ćwiczenia pomogą zmienić sylwetkę, w przypadku cellulitu może dość do spektakularnych zmian. Z pewnością w połączeniu z powyższymi zaleceniami, ruch pomoże w walce z pomarańczową skórką, nawet w tych newralgicznych partiach ciała. 

Jednakże, ważne jest zrozumienie, że cellulit to warstwa tłuszczu i tkanki łącznej pod skórą, która jest trudna do usunięcia całkowicie. Dlatego, nawet jeśli uda się pozbyć się cellulitu, trzeba kontynuować zdrowy styl życia, aby utrzymać uzyskane rezultaty.

Dlaczego cellulit częściej dotyka kobiet niż mężczyzn?

Po pierwsze, kobiety mają tendencję do gromadzenia większej ilości tłuszczu w okolicy ud, pośladków i brzucha, gdzie cellulit jest najczęściej widoczny. Odkładanie się tłuszczu w tych obszarach może prowadzić do zwiększenia napięcia skóry i zastoju krwi i limfy, co sprzyja powstawaniu cellulitu.

Po drugie, kobiece skóry są cieńsze niż męskie, co oznacza, że ​​warstwa tłuszczu pod skórą jest bardziej widoczna. To sprawia, że ​​skóra kobiet jest bardziej podatna na zmiany w strukturze tkanki podskórnej, które powodują cellulit.

Po trzecie, hormony żeńskie, takie jak estrogen, wpływają na poziom kolagenu i elastyny w skórze. Niski poziom kolagenu i elastyny może prowadzić do utraty elastyczności skóry i sprzyjać powstawaniu cellulitu.

Wreszcie, mężczyźni zwykle mają bardziej rozwiniętą muskulaturę niż kobiety, co pomaga utrzymać gładką i jędrną skórę. Silna muskulatura może również pomóc w utrzymaniu prawidłowego przepływu krwi i limfy, co pomaga w zapobieganiu cellulitowi.

Mimo to, cellulit może występować u każdej osoby, niezależnie od płci. Jednak u kobiet pojawia się on częściej i jest bardziej widoczny ze względu na anatomiczne i hormonalne różnice.

Szacuje się, że cellulit ma 85% kobiet…Ta liczba raczej wskazuje na problem globalny, niż jednostkowy. Statystyka nie powinna jednak zniechęcać do działania, wręcz przeciwnie – należy mieć ją z tyłu głowy i nie przyczynić się do wzrostu.

Facebook
LinkedIn

2 odpowiedzi

  1. Bardzo fajny poradnik, sama niedawno zaczęłam przygodę z moją walka z cellulitem wiec w ruch poszło picie więcej wody, jogging i domowa pielęgnacja pryz pomocy szczotki i jakichś dobrych kremów jak Vialise. Powoli zaczynam odczuwać już efekty, ale i tak jeszcze troooochę przede mną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *